Sunday, March 23, 2008

أحد أبائي وأحب أن أبدأ بك

سلام إليك وسلام عليك شقيقي العزيز في الإنسانية لقد آلمني كثيرا ما حل بك وشعرت كأن غروب داعب صباحي حينما علمت ما صار إليه أمرك ولكني لا أتوقف عن الدعاء أن ييسر لك الله الأمور ويجعل لك من كل ضيق مخرجا
أعلم أنه من رابع المستحيلات أن تقرأ هذا الكلام ولكني أكتبه لأني أريد ذلك بعد محاوله للنوم تستمر ساعات أفكر فيها في كل ما قدمته لي من نصائح غالية واهتمام بكل إخلاص لكم تمنيت أن تكون أحد أعمامي أو أخوالي كي تسنح لي الفرصة لأتدرب علي يديك بشكل أقرب…..

أحب أن أشكرك جل الشكر اعترافا مني بما قدمته لي من جميل صنائع المعروف التي ساعدتني أن أشعر بقيمتي الحياة وقربتني من رسالتي
كنت أعرف ما أريد وكنت تعرف كيف أصل لما أريد ولم تبخل به…..
هيهات هيهات أن أتحلي بموهبة إيصال ما يحمله قلبي لك من امتنان أعتبرك نعمه أنعم بها ربي علي في هذا الطريق الشائك اللذيذ الذي أصبحت سمكة في بحره فما أجمل كلماتك لي وما أعظم إيمانك بي وما أرحم حلمك علي
أتمني علي الله أن يكون يوم تهنئتي لك قريب يا أب رزقت به في اشد وقت كنت احتاج فيه إليك
أكتب هذا وأنا أتذكر جيدا بعض الأشياء الكثيرة التي سببت لي ألم ولكن ألم أفادني كثير فعندما فقدت الباب السحري اجتهدت في البحث علي أبواب أخري كان لها جميل الأثر في تكويني الإنساني بشكل عام فيا من عطائك لي كان خير كان منعك دون قصد به كل الخير..... أقله ان ساعدني علي التنوع والحيادية
أعانك الله ووقفك الله يا قدوتي في التقي والورع والهمة العالية والحلم الذي ليس له حدود والأيمان بما هو ليس موجود والعمل بجد علي وجوده وان كانت الدنيا كلها ترفض هذا الوجود ولكن لوجه واجب الوجود يكون كل التضحيات …..
يا قدوتي في الدقة والقدرة الفائقة علي تحليل الأمور والابتسامة الهادئة والأبوة كاملة الحنان

لقد كان منذ أيام بسيطة اتصالك الأبوي القصير للاطمئنان علي وعلي أسرتي بعد ما من الله علينا بالابتلاء للمرة الثانية ولقد كان للخمس دقائق مده المكالمة جميل الأثر في هدوء نفسي وهذا عندما ذكرتني ببواطن الأمور
تحية إليك وأستودعك عند الله أمانه غالية يردها لي ولأولادك كلهم فقد قابلت منهم الكثير ممن تضيق أعينهم وتتسع ابتسامتهم حينما يتحدثون عن أياديك البيضاء التي أطلقت عنانها لهم
نشكرك جميعا و نتمنى علي الله أن يردك إلينا في كامل صحتك معافا من كل ألم ألم بقلبك الكبير الذي احتوي منا الكثير والكثير
أستاذي الجليل......... شكرا
ولكم أنا محظوظة أن قابلتك في بداية حلمي المتواضع لي و للإنسانية التي تأخذ منك الأخر حيز تفكير يوجه حياته...
مهما صعد بي الزمان أو هبط لن يصيبني أجمل مما قدمته لي لقد كنت سبب لوضع قدمي علي أرض ثابتة وسبب ليتبلور بداخلي نموذج صغير هناك إمكانية لنموه ليرسم في الكون لوحه لطيفة كرساله يسجلها قبل رحيله عن عالم قرر الحياة فيه غريب وضيف خفيف علي سكانه وأرضه وسمائه أعلم أني لست الوحيدة التي قمت معها بذلك وهذا لإنسانيتك الكاملة
أتأسف عن شقاوتي ومشاغبتي
كم كنت غلبوية في الكثير من المناقشات التي كنت تختمها برسالة شكر أقدمها لأبي عن ما كنت تراه طيب بداخلي مع أني كنت علي يقين أن ما أقوله يسهل أن يثير غضبك وأرائي تستفزك وتختلف معها يا معلمي أدب الاختلاف وأن هناك فرق بين الاختلاف والخلاف وهذا في مرحله مبكرة من حياتي أعيد الشكر والإمتنان .

شفاك الله وعافاك يا إنسان يعرف جيدا كيف يكون الإانسان إنسان

8 Comments:

Blogger Wish I were a Butterfly ... said...

يسعدني و يفرحني، بل و يشرفني... إحم إحم... إن "أنا" أكون أول المعلقين في البلوج دة :) . و دة في حالة إنك مش هتغيريه مرة تانية و خلاص هو كدة نهائي
و أقوللك عجبني أوي أوي أوي الكلام و الأسلوب و إحساسك واصل بطريقة فظيعة، و متأكدة إن الشخصية اللي بتتكلمي عنها أيا ما كانت.. هيكون سعيد جدا جدا لو في يوم من الأيام قرأ البوست و حس العرفان منك و المشاعر النقية أوي اللي عندك دي
و بعيدا عن كلمات البوست، كنت عايزة أعتذرلك إني مش كنت متفاعلة خالص معاكي إمبارح، بجد كنت وحشة أوي... أتمنى تسامحيني
وكنت عايزة أعلق على كلامك كويس بس لقيت كل الكلمات هربت مني. يارب تسامحيني وتعذريني
دي حاجات ملخبطة حسيتها إمبارح بعدما قفلت معاكي. هكتبهالك و اتتريئي براحتك :)بس المهم يوصللك المعنى
صعب إني أقوللك مالي و أنا عارفةاللي فيكي
وأصعب عليّ إني أشوف الحزن في عنيكي
كل ماأشوفك بكون عايزة أحكي و أحكي
لكن افتكر..همي على همك يبكيكي
انت أحلى حاجة في حياتي
قصة طول عمري ممكن أفضل أحكيكي
دوري أكيد..أمسح دمعتك و أحاول أنسيكي
مش أزود عليكي همك ولا أبكيكي
سامحيني على تقصيري و غلاستي
وكفاية كدة عشان متتخنقيش ولو حد تاني علق يتخنق من اللي كان قبله :)
تحياتي لكلماتك الرقيقة جدا

March 24, 2008 at 4:57 AM  
Blogger الخيط الرفيع said...

يا بنتي في ايه
انا بمب وحديد
عفريته وبعدي من كل الغلاسات
سيبك مني
بسؤالك مالك ليا
وارد بأي كلام
وتقولي اي كلام بتهون قوي والله عليا
وبعدين يا بنتي الحمد لله
احنا احسن من ناس كتييييييييييير

انا هكلمك احسن ما اكتب

March 24, 2008 at 12:55 PM  
Blogger ولــــــــــو said...

خراااااااااااااااااااااااااافه
اقل حاجه ممكن تتقال
وبصراحة انا حبيت الاستاذ اللي بتتكلمي عنه ده
بجد حبيته من كلامك عنه وبجد هادعيله ان ربنا يشفيه لأن الدنيا محتاجه للناس اللي زي حضرته
انا متشكر على كميه الاحساس الطاغي اللي حسيته من كلامك واللي بجد رجعني لفكرة اني ممكن اتأثر بحاجه مش اعرف عنها اي حاجه بعد ما كنت فقدت الامل ف ده
شايف اني مش ينفع كلامي يتكتب هنا من الاساس علشان مش يشوه الحاله الجميله اللي ماليه البلوج بس مش قدرت بصراحة
واحب اطمن الفراشه اني مش اتخنقت خاااااااااااااااالص
تحياتي ليكي وليها وللاستاذ الفاضل اللي بتتكلمي عنه

اه نسيت
مبروك على البلوج الجديد

March 26, 2008 at 2:11 PM  
Blogger الخيط الرفيع said...

ولو الله يبارك فيك
ويكرمك


الحمد لله ان الكلام في احساس
لانه اصلا احاسيس نضيفه قوي وجميله قوي
عشتها بسبب الراجل دا
احب اعرفك اني شخص غلس جدا
ومش بسهوله يقدم لي شئ ويخبط معايا في احتياجاتي النفسيه والمادية والمعنويه

حد غير نمطي ابدا

فتعد علي صوابعك الاشخاص اللي ينفع
صحبتي ليهم تعطيني اي شئ وبيكون عطائهم دا غير ملحوظ منهم
يعني ممكن تبقي مش واخد بالك خالص وتعمل حاجة صغيرة تبقي عندي حته من السماء
وكنت كل ما احاول اشكر حد علي الحته من السما عندي وبسيطة عندوا يستغرب
ودا حصل كتير مع استاذي دا وكتير يقولي انا ما عملتش حاجة الفضل يرجع لكام حته فيكي
وانا مصره من فبل كدا ولبعد كدا
انه كان البور
.........
بجد رجعني لفكرة اني ممكن اتأثر بحاجه مش اعرف عنها اي حاجه بعد ما كنت فقدت الامل ف ده
دا كلامك
........




اعمل احلي ما عندك لكل اللي حواليك
حتي لو هيساء فهمك مش مهم زبط نيه ودوس
تبطب علي الكل وسيب ربنا يطبطب بجنوده عليك

وما تفقدش الامل هتأثر هتأثر

April 18, 2008 at 1:05 AM  
Blogger Shreef said...

و الله الواحد مش عارف يشكر في مين بالظبط فكلامك اللي انتي كتباه ده و لا في الراجل اللي قدملك كل اللي انتي كتبتيه ده .. بجد على رأي الاخ ولو بجد خرافة بجد انا بيعجز عقلي عن ادراك ازاي بشر يقدروا يكتبوا كلام بالجمال ده بجد ده و الله انتي بجد عبقرية و ايه كمية الولاء و الحب اللي انتي بتحتفظي بيه للشخص اكيد يعني من جمال الكلام مش قادر اتخيل مدى المساعدات اللي قدمهالك الشخص ده اللي على حد تعبيرك قد تكون بسيطة من وجهة نظره هوه لكنها عظيمة من وجهة نظرك انتي دا حتى تخيلي احنا حبينا الشخص ده من مجرد كلامك عنه فما بالك لو قابلناه شخصيا .. عموما بجد ربنا يحميكي بجد لاني لو كنت مكان الشخص ده و حد كتب عني كلام زي ده مش هحتاج حاجة من الدنيا اكتر من كدا بس دا يكفيني من الحياة صدق مشاعر شخص قدرت أأثر فيه بجد .. مش عايز اطول بس احب اقول مبروك على المدونة الجديدة ديه بس انتي صعبتي المهمة على نفسك احنا بنحذرك لان هننتظر من التدوينات الجاية انها مش تكون اقل من التدوينة ديه بل تكون اجمل منها بكتير و الا ... عموما تحياتي الشديدة جدا جدا لحضرتك .. سلام

April 26, 2008 at 6:07 AM  
Blogger Eric Matt said...


اللهم امين

May 9, 2008 at 11:35 PM  
Blogger الخيط الرفيع said...

شريف
اهلا بيك هنا واحب اعرفك ان تعليقك بيسعدني جدا
مش دائما الناس بتعرف تحافظ علي بعض
ممكن سهل ان الناس تعرف بعض لكن صعب ان الناس تستمر وبالذات في العالم الوهمي بتاع البلوجات
فشكرا علي لطف ودك وجميل تواجدك الدائم وسؤالك علي اختك خلينا نقول الكبيرة اللي بيشرفها انها زارت بلوجك او زرت بلوجها في يوم من الايام
وبالنسبة للكلام التحفة اللي انتي قولته حقيقي شكرا ولونه مجرد تحيز لاسلوب اختك في الكتابة بس تحيز مقبول طبعا وماصدقت
بجد تسلم

وعلي فكرة ممكن قوي كل حد يشوفك يكتب عنك كلام زي دا
لو حبيت الناس كلها بجد ومن غير سبب
في حديث حلو فيما معناه

الخلق عيال الله وأحب عيال الله الية ارحمهم بعيالة
وعيال هنا بمعني عاله مش اولاد

خليك ارحمهم بهم فيكون ربنا بيك ارحم ويكتب لك القبول في الارض
يارب دائما تجد نفسك كما تحب ان تكون
منور بلوجك دائما يا فندم

May 15, 2008 at 11:20 AM  
Blogger الخيط الرفيع said...

Eric Matt
اية امرور اللطيف و الخفيف دا
ربنا يتقبل منك
وامين

May 15, 2008 at 11:25 AM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home